Strigăt de disperare din partea profesorilor

65% dintre cadrele didactice consultate de World Vision România atrag atenția asupra nevoii de investiții în laboratoarele de informatică și pentru alte discipline. Mai mult de unul din trei profesori spun că sunt necesare investiții pentru amenajarea sau reabilitarea grupurilor-sanitare (toalete).

Elevii, părinții și profesorii consultaţi de World Vision România au identificat câteva dintre problemele urgente, care împiedică buna desfășurare a procesului educațional la clasă. Una dintre acestea este nevoia de investiții în infrastructura școlilor.

65% dintre cadrele didactice consultate de fundație spun că este nevoie de mai multe investiții pentru laboratoarele de informatică și de alte discipline. Aproape unul din doi profesori crede că este nevoie de mai mulți bani pentru spațiile dedicate activităților sportive. 44% vor investiții pentru renovarea clădirilor, 41% pentru spațiile de joacă și biblioteci, 34% pentru grupuri sanitare (toalete) și 30% pentru accesibilizarea drumurilor către școală, inclusiv achiziționarea de autobuze.

Totodată, 87% dintre cadrele didactice își doresc să se implementeze un program de masă caldă cu ore remediale în toate școlile vulnerabile, motivând că un astfel de pachet de servicii ajută la prevenirea și combaterea abandonului școlar.

Lipsa unei infrastructuri corespunzătoare este direct legată de nivelul scăzut de motivație al profesorilor care predau în medii defavorizate, însă nu este singura cauză. Mai mult de unul din trei spun că au prea multe obligații birocratice în afara orelor, iar doi din trei cred că programa școlară este încărcată sau nu este adaptată nevoilor actuale ale copiilor. Un profesor din doi este descurajat de neimplicarea părinților în educația copiilor sau de alte probleme ale familiei ca nivelul de sărăcie sau lipsa de educație a părinților.

La mai bine de doi ani de la debutul pandemiei, infrastructura pentru educația online lipsește în continuare în multe dintre școlile și familiile din comunitățile dezavantajate. Un păeinte din trei spune că școlile n-au suficiente calculatoare și table interactive, iar o familie din 10 nu are nici măcar un dispozitiv în gospodărie pentru învățământul online, mai arată datele fundației.

Totodată, din cauza sărăciei, 35% dintre adolescenți n-au niciodată sau au doar uneori suficiente rechizite și cărți pentru școală. Așa se face că aproape din unu din zece părinți își retrage cel puțin un copil de la școală temporar sau definitiv ca să facă față cheltuielilor.

Iar lipsurile și neputințele părinților în a sprijini educația copiilor nu se opresc aici. Aproape jumătate dintre părinții care au copii în clasele V-VIII spun că le este greu să-i ajute cu lecțiile la Matematică. La unu din cinci părinți îi este greu să ofere sprijin copilului său și la Limba Română.

„Susținerea copiilor la școală, după ce termină opt clase, devine o povară și mai greu de dus pentru părinți. La liceu sunt cheltuieli mult mai mari din cauza nevoii de cazare și/sau navetă. Din acest motiv, dar și din cauza neîncrederii părinților că școala poate schimba viitorul copiilor în bine și pentru că de multe ori nu-i văd pe cei mici interesați de școală, cel puțin 2 din 10 părinți nu-și mai susțin copiii să continue studiile la liceu“, a declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.

Așteptările elevilor de la noul an școlar:

Întrebați ce măsuri ar trebui să se regăsească printre prioritățile sistemului de învățământ, elevii consultați de World Vision România au răspuns: digitalizarea (61%); masa caldă la școală pentru toți elevii (56%); educația remedială (53%); burse mai mari 40 (%); investiții în infrastructura școlilor (26%).

Doi din zece copii spun că violenţa este prezentă în şcoala lor mult sau foarte mult, mai arată datele World Vision România. Această realitate este confirmată și de părinții lor, 30% afirmând că există violență în școli. Pe de altă parte, doar 2% dintre elevi ar vorbi cu profesorii despre abuzurile prin care trec.

„Zeci de mii de elevi, în special celor din comunitățile marginale, se îndepărtează de școală din mai multe motive: n-au profesori suficient de motivați și de pregătiți, nu sunt sprijiniți de părinți atunci când poate au cea mai mare nevoie, nu au infrastructura necesară (fie că vorbim de un drum asfaltat până la școală sau de un laptop) și nici nu se simt în siguranță. Este important ca noua legislație în educație, cât și autoritățile care o vor pune în aplicare să se uite onest la aceste realități dure ale învățământului din România și să ia deciziile cele mai bune pentru acești copii“, a mai declarat Mihaela Nabăr, director executiv World Vision România.