Curierul Românesc

România cumpără 16 locomotive electrice din import, deși Softronic produce la Craiova locomotiva TransMontana, foarte apreciată pe piața europeană. Antonio Andrușceac (AUR) solicită explicații

Deputatul AUR Antonio Andrușceac a solicitat ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, clarificări cu privire la contractul semnat de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) pentru achiziționarea a 16 locomotive electrice noi, prin programul PNNR. În speță, parlamentarul și-a propus să afle de ce statul român a decis să cumpere aceste locomotive din import, având în vedere că Softronic produce la Craiova locomotiva TransMontana, foarte apreciată pe piața europeană.

Potrivit informațiilor, 767 milioane lei fără TVA vor merge către compania Alstom Transport SA pentru cele 16 locomotive. Contractul, finanțat din PNRR și de la bugetul de stat, acoperă inclusiv servicii de mentenanță pe o perioada de 20 de ani.

Nu este prima dată când statul român preferă companiile străine în detrimentul celor locale. Antonio Andrușceac a precizat că există alternative. Spre exemplu, la Softronic Craiova, se fabrica Locomotiva TransMontana, foarte apreciată pe piața europeană, Compania Green Cargo din Suedia având un contract cu Softronic Craiova pentru livrarea a 100 de locomotive electrice TransMontana în următorii zece ani, iar în flota Deutsche Bahn Cargo (echivalentul CFR Marfă din Germania în România) au ajuns 27 de locomotive făcute de Softronic la Craiova.

Având în vedere situația prezentată, deputatul AUR Antonio Andrușceac a solicitat Ministerului Transporturilor să răspundă la următoarele întrebări:

  1. Cum puteți explica faptul că s-a ales varianta costisitoare din import?
  2. Cum explicați acceptarea acestei oferte, având în vedere că a depășit cu mult valoarea totală a cheltuielilor de 438.323.000 de lei aprobată inițial de Guvern?
  3. De ce ați acceptat livrarea în 24 de luni, dacă în caietul de sarcini a fost prevăzut termenul de 18 luni?
  4. Având în vedere că modelul contractat, Alstom (Bombardier) TRAXX (Transnational Railway Applications with eXtreme fleXibility) MS (Mulți System) are unele specificații tehnice care, conform multor specialiști, este utilizat eficient doar pe cale ferata în aliniament, considerați că a fost o alegere corectă?
  5. Există vreun avantaj pentru stabilirea mentenanței pe 20 de ani, cu prelungire pentru alți 20, doar prin act adițional?

Related Articles

Back to top button