România investește prea puțin în educație: media OCDE este de 14.000 de dolari per copil
România continuă să se confrunte cu lipsuri semnificative în sistemul de educație, în special în ceea ce privește investițiile și numărul de profesori. Un raport recent al Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) evidențiază decalajele majore față de alte state membre, subliniind că România cheltuie mult mai puțin pe elevi comparativ cu media internațională.
Un nou raport publicat marți de Organizația pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) aduce în prim-plan dificultățile cu care se confruntă sistemul educațional din România. Conform documentului „Education at a Glance 2024”, România investește mult sub media internațională în educația copiilor. În timp ce țările din OCDE cheltuiesc, în medie, 14.000 de dolari pe an pentru fiecare copil, România se situează mult sub acest nivel, fapt care afectează calitatea învățământului și dezvoltarea pe termen lung a elevilor.
Un alt aspect criticat în raport este lipsa de profesori, o problemă care nu afectează toate disciplinele în mod uniform, dar care se resimte puternic în anumite domenii esențiale pentru formarea tinerilor. Această situație este agravată de lipsa investițiilor și de dificultățile financiare întâmpinate de cadrele didactice, ceea ce face ca mulți dintre ei să părăsească sistemul sau să nu își aleagă o carieră în învățământ.
Raportul OCDE, care include date din 38 de state membre și țări partenere, arată că România rămâne cu mult în urma altor țări în ceea ce privește finanțarea educației. Organizația, al cărei sediu se află la Paris, are ca obiectiv implementarea de politici publice menite să stimuleze creșterea economică și dezvoltarea sustenabilă. România și-a exprimat dorința de a adera la OCDE în 2026, însă aceste carențe în educație ar putea reprezenta un obstacol în acest demers.
Un alt punct îngrijorător menționat în raport este faptul că 25% dintre adulții din România nu și-au finalizat studiile liceale, un procent semnificativ mai mare decât media OCDE de 12%. Această situație are consecințe grave asupra pieței muncii, persoanele fără diplomă de liceu având mari dificultăți în a-și găsi un loc de muncă stabil și bine plătit.
Aceste date subliniază necesitatea unor reforme urgente și a creșterii investițiilor în educație, pentru a reduce decalajele față de alte țări și pentru a asigura un viitor mai bun pentru tinerii din România.