Toți bandiții din guvern, CJ-uri și primării îi rostesc numele – cine a fost Anghel Saligny, un geniu al construcțiilor
În timp ce guvernul se clatină sub greutatea scandalurilor și programul „Anghel Saligny” devine simbolul jafului organizat la nivel de stat, e cazul să ne întrebăm cine a fost, cu adevărat, omul al cărui nume a fost transformat într-un cod de acces la bani publici. Cine a fost Anghel Saligny? Cu siguranță, nu ce invocă astăzi baronii locali, primarii clientelari și șefii de consilii județene care stau cu mâna întinsă după fonduri și cu cealaltă în sertarul negru al contractelor aranjate.
Un colos al ingineriei românești, confiscat simbolic de piticii morali ai vremurilor noastre
Anghel Saligny nu a fost doar un inginer de geniu. A fost unul dintre pionierii mondiali ai betonului armat, un vizionar care a imaginat și realizat construcții industriale și poduri într-o epocă în care România abia învăța să-și traseze drumurile. El a ridicat silozuri, cheiuri portuare și poduri pe care trenurile de azi circulă încă, 130 de ani mai târziu – și a făcut-o fără contracte „cu dedicație”, fără comisioane, fără asfalt turnat în ploaie.
Adevăratul Saligny, nu cel de pe pancartele de licitație trucată
A proiectat primele poduri combinate pentru șosea și cale ferată, a construit podul de la Cosmești peste Siret și a revoluționat infrastructura feroviară din Moldova. Dar piesa de rezistență a operei sale rămâne podul peste Dunăre de la Cernavodă – cel mai lung pod din Europa continentală la vremea sa, un simbol de curaj tehnic și profesionalism absolut.
Iar când a venit momentul să-i testeze soliditatea, Saligny nu a convocat o comisie de evaluare, nu a dat declarații pentru presă, nu a „semnat cu rezerve”. S-a urcat într-o șalupă cu muncitorii, sub pod, în timp ce 15 locomotive grele traversau deasupra. A garantat cu propria viață. Câți dintre funcționarii care astăzi jonglează cu fonduri Saligny și contracte „cu dedicație” pot spune același lucru despre ce semnează?
Numele unui erou tehnic, murdărit cu praf de licitație și asfalt electoral
Programul „Anghel Saligny”, în forma lui actuală, este mai degrabă un pretext decât un plan de dezvoltare. Între idealurile tehnice ale secolului XIX și interesele de clan ale secolului XXI s-a creat o prăpastie. Banii din acest program nu mai construiesc poduri, ci majoritar asfalt electoral și rețele de apă promise la fiecare patru ani. În loc de viziune națională, avem calcule de partid. În loc de construcții durabile, avem lucrări făcute la limita colapsului tehnic – dar cu garanție verbală de la „firmele de casă”.
Un nume care merită respect, nu bătaie de joc
Anghel Saligny ar fi fost probabil oripilat de ce se întâmplă astăzi în numele său. În timp ce el inventa soluții inginerești revoluționare și își punea viața în joc pentru siguranța construcțiilor, azi, numele său este sinonim cu sifonarea banilor publici. Cu greu am putea găsi un contrast mai dureros.
Adevăratul Saligny a construit România. Cei care îi folosesc astăzi numele o demolează, bucată cu bucată.





