Curierul RomânescEconomie

Autoritățile asistă pasiv la degradarea metroului bucureștean: “Cade într-un ritm rapid și irecuperabil”

În timp ce infrastructura metroului bucureștean se degradează vizibil, autoritățile continuă să tergiverseze aprobarea bugetului necesar funcționării în siguranță a rețelei. Uniunea Sindicatului Liber din Metrou (USLM) trage un nou semnal de alarmă și acuză lipsa de acțiune a Ministerului Transporturilor, în subordinea căruia se află Metrorex, atrăgând atenția că întârzierea adoptării bugetului pentru 2025 poate avea consecințe dezastruoase.

„Metroul cade într-un ritm rapid și într-un mod posibil irecuperabil”, avertizează sindicaliștii, explicând că fără bugetul de venituri și cheltuieli aprobat, nu pot fi achiziționate nici măcar piesele de schimb esențiale. În timp ce angajații se străduiesc să mențină funcționarea zilnică a trenurilor, autoritățile par să ignore realitatea din subteran.

Ultimul exemplu al acestui colaps iminent a avut loc pe 9 iunie, când o ploaie torențială a paralizat Capitala, iar o mare parte din apă s-a revărsat în stațiile de metrou. Stațiile s-au transformat în adevărate cascade care au afectat infrastructura tehnică – de la căi de rulare și instalații de semnalizare până la transformatoare și iluminat. Totul, în lipsa unei minime capacități de reacție din partea celor responsabili cu finanțarea.

„Aceasta nu este o simplă metaforă care să ‘placă’ presei și publicului, este adevărul gol-goluț”, spun sindicaliștii, explicând că Bucureștiul a fost redus la o “mică Veneție”, iar metroul a fost lovit direct în sistemele esențiale pentru siguranță și funcționare.

În loc să ia măsuri concrete, autoritățile par să asiste impasibile la erodarea unei infrastructuri critice pentru oraș. Indiferența decidenților este cu atât mai gravă cu cât metroul nu este doar o opțiune de transport, ci un serviciu public de care depind zilnic peste 630.000 de călători și, indirect, întreaga zonă metropolitană București-Ilfov.

Angajații Metrorex spun că și-au făcut datoria în ciuda condițiilor dramatice, dar atrag atenția că această mobilizare nu mai poate continua la nesfârșit în lipsa resurselor. Situația a ajuns atât de gravă încât nu se pot achiziționa nici măcar șuruburi sau materiale de bază, iar deteriorările recente au produs pagube semnificative.

„Dumneavoastră, publicul călător, nu ați sesizat toate acestea pentru că trenurile au circulat trecând prin apă și prin foc”, spun angajații. Dar sacrificiul personal nu poate înlocui o strategie guvernamentală și o finanțare corespunzătoare.

Este inadmisibil ca, în 2025, una dintre cele mai vitale rețele de transport ale României să se prăbușească din cauza nepăsării instituționale. Lipsa bugetului nu este doar o problemă contabilă – este o amenințare directă la siguranța publică.

Până când va continua acest joc periculos al amânărilor și indiferenței? Cine își va asuma responsabilitatea când inevitabilul se va produce?

Related Articles

Back to top button