Mirel Palada: „Nu poți vorbi de suveranitate națională cu o populație îndobitocită” – Critică dură la adresa nivelului examenului de Bacalaureat
Sociologul Mirel Palada lansează un atac virulent la adresa stării actuale a sistemului de educație din România, susținând că scăderea calității învățământului amenință chiar viitorul suveranității naționale. Într-o postare publică pe rețelele sociale, acesta a criticat dur nivelul subiectelor de la Bacalaureat, în special cele la matematică, pe care le-a considerat „jenant de ușoare”.
„Subiectele de la Bacalaureat la matematică sunt de o simplitate rușinoasă. Trei sferturi le-am rezolvat în gând, fără hârtie sau creion, în doar zece minute. Acestea, în trecut, nici măcar nu s-ar fi calificat pentru o lucrare de corigență. E un nivel penibil”, afirmă Palada.
„România educată”? O ironie amară, spune sociologul
În opinia sa, starea educației din România s-a deteriorat grav în ultimele decenii, iar discuțiile oficiale despre reformă și „România educată” sunt doar forme fără fond. „În 30 de ani, sistemul a involuat într-o mediocritate strigătoare la cer. România educată? My ass. E limpede de ce tinerii capabili fug din țară la prima ocazie. Trăim un exod dramatic al inteligenței – un fenomen de brain drain care va avea consecințe grave.”
O generație pierdută, o țară fără viitor?
Palada avertizează că această prăbușire a standardelor în educație nu este doar o problemă a școlii, ci o criză națională care va afecta direct capacitatea României de a se menține ca stat suveran.
„Nu vom mai fi capabili să întreținem complexitatea socială a propriei societăți. Ne transformăm într-o masă de manevră mediocră, bună doar să alimenteze cu forță de muncă ieftină multinaționalele care extrag resursele acestei țări. Asta nu e dezvoltare. Este o colonizare modernă, cu pretenții de progres.”
Apel la luciditate și reformă reală
Declarațiile lui Mirel Palada vin într-un moment în care nivelul de dificultate al examenelor naționale, calitatea actului educațional și plecarea tinerilor din țară sunt teme intens discutate în spațiul public. Deși tonul este provocator, sociologul cere o discuție onestă și urgentă despre colapsul sistemului educațional și despre consecințele sale pe termen lung.
„Nu poți apăra suveranitatea națională cu generații îndobitocite. Fără un sistem de educație funcțional, România va continua să alunece spre periferia economică, socială și politică a Europei.”