Profitul Hidroelectrica scade cu 41% în primul semestru din 2025, pe fondul secetei și al schimbării modelului de business
Hidroelectrica, cel mai mare producător de energie din România, a raportat un profit net de 1,587 miliarde de lei după primele șase luni ale anului 2025, în scădere cu 41% față de perioada similară din 2024. Rezultatele financiare reflectă impactul major al secetei hidrologice severe, dar și al unei schimbări de strategie care duce compania dinspre un model exclusiv bazat pe producție proprie către unul de furnizor integrator, care combină energia hidro cu achiziții din piață.
Potrivit raportului semestrial transmis Bursei de Valori București, producția netă de energie a scăzut cu 27%, până la 6.068 GWh, comparativ cu S1 2024. Scăderea a fost determinată de condițiile hidrologice nefavorabile, în special în T1 2025, când debitul mediu al Dunării a fost cu 40% mai mic decât anul trecut, atingând doar 4.257 mc/s. În trimestrul al doilea, Hidroelectrica a reușit o parțială recuperare, însă mai ales datorită achizițiilor de energie de pe piața angro, nu prin producție proprie.
Această tranziție strategică se vede și în structura veniturilor: 4,315 miliarde de lei în S1 2025, cu 16% mai puțin față de aceeași perioadă a anului trecut. Marja operațională a fost de 41%, iar marja netă de 37%, în scădere, reflectând pierderea avantajului competitiv oferit de costurile scăzute ale producției hidro.
„Reducerea producţiei proprii şi creşterea volumelor achiziţionate din piaţă marchează o transformare de fond: Hidroelectrica evoluează de la un model bazat pe producţie hidro proprie, către un profil mixt, cu rol tot mai activ în piaţa de furnizare”, se arată în raportul companiei.
Această schimbare se regăsește și în creșterea numărului de clienți: la 30 iunie 2025, Hidroelectrica avea 768.836 de locuri de consum, cu 30% mai multe decât în aceeași perioadă a anului trecut. Creșterea vine în contextul eliminării plafonării prețurilor la energie, anunțată pentru 1 iulie 2025, care a generat o migrație masivă a consumatorilor către furnizori alternativi, în special în zona noncasnică.
În aprilie 2025, conform datelor ANRE, Hidroelectrica deținea 14,83% cotă de piață în regimul concurențial, fiind al doilea cel mai mare furnizor de energie, în urma fuziunii companiilor PPC Energie și PPC Energie Muntenia, parte a grupului PPC.
Compania rămâne un actor esențial în sectorul energetic românesc, cu 100% energie regenerabilă în portofoliu și un rol strategic în echilibrarea Sistemului Energetic Național. În prezent, Hidroelectrica are 3.585 de angajați.