Incompetența autorităților în gestionarea siguranței rutiere: Prioritățile greșite ale Guvernului și Poliției Rutiere
Guvernul și Poliția Rutieră sunt criticate pentru lipsa de măsuri eficiente în prevenirea accidentelor rutiere, concentrându-se mai degrabă pe amendarea șoferilor pentru a aduce bani la buget. În timp ce infrastructura rutieră deficitară și semnalizarea necorespunzătoare contribuie la creșterea numărului de accidente, autoritățile par mai interesate de venituri decât de siguranța cetățenilor.
În ultimele luni, România a fost martora unei creșteri alarmante a numărului de accidente rutiere, o situație care pune în evidență incompetența cronică a autorităților în gestionarea siguranței rutiere. Guvernul și Poliția Rutieră sunt acuzate că își canalizează eforturile mai degrabă spre strângerea de amenzi decât spre implementarea unor măsuri concrete de prevenire a accidentelor și îmbunătățirea infrastructurii.
Criticile se concentrează pe faptul că, în loc să abordeze problemele de fond care contribuie la accidentele rutiere, autoritățile sunt preocupate de adunarea de fonduri din amenzi. Această abordare de „strângere de bani” este văzută ca o soluție pe termen scurt, menită să completeze bugetul de stat, dar care nu adresează problemele fundamentale ale sistemului rutier românesc.
În prezent, infrastructura rutieră a României suferă de deficiențe severe, inclusiv drumuri deteriorate, lipsa unor marcaje adecvate și semnalizare insuficientă. Aceste probleme sunt cunoscute de autorități, dar progresele în remedierea acestora sunt lente și insuficiente. În același timp, șoferii sunt adesea sancționați cu amenzi mari, în loc să beneficieze de o infrastructură mai sigură care să prevină accidentele încă din fașă.
Situația este exacerbată de percepția că Poliția Rutieră se concentrează mai mult pe detectarea și sancționarea încălcărilor, fără a investi în soluții de prevenire. De exemplu, controalele rutiere sunt adesea organizate în zone cu trafic intens unde riscul de accidente este mai mare, dar nu există suficiente măsuri proactive pentru a reduce riscurile înainte ca accidentele să se întâmple.
Această atitudine reflectă o prioritate greșită: mai degrabă decât să se axeze pe prevenirea accidentelor prin îmbunătățirea infrastructurii și a educației rutiere, autoritățile române se concentrează pe colectarea de amenzi, fără a aborda cauzele de bază ale accidentelor. Pe termen lung, acest mod de operare nu doar că nu reduce numărul accidentelor, dar creează și un sentiment de neîncredere în rândul publicului, care percepe măsurile ca fiind neeficace și orientate spre profit mai degrabă decât spre binele comun.
Pentru a schimba această dinamică, este esențial ca autoritățile să adopte o abordare mai echilibrată, care să combine sancționarea cu prevenirea. Investițiile în infrastructură, îmbunătățirea semnalizării și educația rutieră sunt măsuri care pot reduce semnificativ numărul accidentelor și pot contribui la crearea unui mediu de trafic mai sigur pentru toți cetățenii. Numai printr-o reformă reală și dedicată a sistemului rutier, România poate spera să scadă numărul accidentelor și să asigure o mai bună protecție pentru șoferi și pietoni deopotrivă.