Fondurile pentru combaterea abandonului școlar zac nefolosite. Copiii din sate rămân în afara sistemului
În timp ce mii de copii din mediul rural riscă să abandoneze școala, România nu reușește să folosească fondurile europene alocate tocmai pentru prevenirea acestui fenomen. Din cele 360 de milioane de euro prevăzute în PNRR pentru reducerea abandonului școlar, mai puțin de jumătate au fost cheltuite. Restul riscă să fie pierduți, în timp ce școlile se confruntă cu lipsă de sprijin, birocrație excesivă și alocări discutabile.
Potrivit datelor Ministerului Educației, banii trebuie cheltuiți până în august 2026. Însă un raport recent al Băncii Mondiale arată că multe școli nu știu nici măcar cum să acceseze fondurile, iar inspectoratele oferă sprijin minim. În loc să meargă spre elevii aflați în pericol de abandon, o parte din fonduri se pierd în consultanțe inutile, proiecte fantomă sau contracte dubioase.
Un exemplu grav vine din județul Călărași, unde rata abandonului școlar este printre cele mai ridicate din țară. Patru școli din zonă au cheltuit peste 100.000 de euro pe servicii de consiliere psihopedagogică oferite de o asociație condusă de o persoană cu condamnare penală, Gabriela Bădică, fost consilier PSD. În paralel, comunitățile cele mai vulnerabile rămân pe dinafară.
În comuna Curcani, profesorii au luat inițiativa pe cont propriu și au reușit să atragă fonduri externe în valoare de peste 250.000 de euro. Prin eforturi locale și proiecte educaționale, au scăzut abandonul școlar de la 40% la 10%. Cu toate acestea, școala nu a fost inclusă în programul guvernamental „Masă Sănătoasă”, deși pentru mulți copii, masa caldă de la prânz este singura hrană consistentă a zilei.
Aceste exemple reflectă haosul și inechitatea sistemului. În loc să construiască un viitor pentru copii, banii ajung în buzunarele unor ONG-uri obscure sau sunt risipiți pe hârtii. Iar școlile care chiar luptă pentru educație sunt ignorate de stat.
Fără intervenție rapidă, România riscă nu doar să piardă sute de milioane de euro din fondurile PNRR, ci și o generație întreagă de elevi care vor rămâne captivi în cercul sărăciei și al lipsei de educație. Guvernul are obligația să oprească risipa și să redirecționeze resursele către comunitățile care chiar luptă pentru a-și salva copiii de la abandon.