CFR Călători, în pragul colapsului financiar, dar conducerea trăiește pe picior mare: apartamente de lux, datorii și sporuri scandaloase
În timp ce CFR Călători înregistrează pierderi de zeci de milioane de euro anual și se zbate la limita falimentului, conducerea companiei se bucură de un stil de viață extravagant. Traian Preoteasa, directorul general al companiei de stat, își achiziționează imobile de lux în București și Dubai, în timp ce angajații beneficiază de o listă generoasă de sporuri, deși compania nu își poate acoperi nici cheltuielile curente.
Traian Preoteasa: de la funcționar de stat la investitor imobiliar în Dubai
Traian Preoteasa, aflat de ani buni în funcții publice, a reușit în ultimii ani să își cumpere un penthouse în București în valoare de 300.000 de euro, dar și un apartament într-un cartier de lux din Dubai. Surprinzător este faptul că veniturile sale nu justifică aceste investiții.
Conform declarației de avere, în 2021, Preoteasa plătea rate lunare de aproximativ 8.000 de euro, în timp ce veniturile sale însumau doar 4.770 de euro: 3.000 euro din funcția de director la CFR Călători și 1.770 euro din chirii. Diferența, susține el, a fost acoperită din împrumuturi de la prieteni.
În 2023, a continuat cu achizițiile, cumpărând un apartament în Dubai, pe care ulterior l-a închiriat. Tot în acel an, a contractat împrumuturi de 250.000 de lei de la persoane fizice și, în mod paradoxal, a acordat la rândul său împrumuturi în valoare de 370.000 de lei, punând deoparte și 900.000 de lei într-un cont bancar.
Sporuri generoase în plină criză financiară
În timp ce compania merge în pierdere – doar în ultimul an fiind raportate pierderi de peste 50 de milioane de euro – angajații CFR Călători se bucură de nu mai puțin de 16 tipuri de sporuri, unele dintre ele greu de justificat economic.
Printre cele mai notabile:
- Spor pentru condiții vătămătoare – 10% din salariul minim garantat
- Spor pentru condiții periculoase – până la 15% din salariu
- Spor pentru munca de noapte – 25% din salariul de bază
- Spor pentru ore suplimentare – 100% din salariul aferent
- Spor pentru activitatea de formare – între 25% și 30% din salariu
- Adaos pentru ore de staționare – până la 85% din salariul de bază
Toate acestea sunt acordate în ciuda situației financiare precare a companiei și a semnalelor repetate din partea Curții de Conturi și a altor instituții de control privind gestionarea defectuoasă a fondurilor.
Contraste alarmante între cifre și realitate
CFR Călători continuă să funcționeze cu subvenții masive de la bugetul de stat, dar banii nu ajung nici în modernizarea trenurilor, nici în îmbunătățirea serviciilor pentru pasageri. În schimb, conducerea își permite investiții în imobiliare de lux și menține un sistem de beneficii costisitor pentru angajați, într-un model de management care sfidează logica economică.
Situația riscă să degenereze, iar autoritățile sunt din ce în ce mai presate să intervină. Întrebarea rămâne: cât timp va mai putea funcționa această companie pe bani publici, în timp ce banii par să curgă doar în conturile șefilor?