Deputata AUR Veronica Grosu, critici dure la adresa premierului Bolojan: Ați bulversat sistemul de învățământ pentru a economisi 0,02% din PIB
Deputata AUR Veronica Grosu, l-a interpelat public pe prim-ministrul Ilie Bolojan în legătură cu reorganizarea masivă a școlilor decisă de Guvern pentru anul școlar 2025–2026, denunțând ceea ce consideră a fi o măsură iresponsabilă cu efecte grave asupra sistemului educațional.
„Este prima dată, în ultimii 35 de ani, când un an școlar începe în mijlocul unui protest de asemenea amploare. Ne întrebăm cu toții: merită să sacrificăm stabilitatea și calitatea actului educațional pentru o economie de 0,02% din PIB?”, a declarat deputata AUR într-un comunicat transmis presei.
Potrivit datelor oficiale ale Ministerului Educației, 850 de unități școlare vor fi reorganizate începând cu acest an școlar. Dintre acestea, peste 500 de școli își pierd personalitatea juridică, fiind arondate altor instituții mai mari, iar restul sunt comasate. Autoritățile justifică decizia prin faptul că aceste școli nu mai îndeplineau pragul minim de elevi prevăzut de lege.
„O reformă făcută cu toporul, fără suflet și fără respect”
Veronica Grosu critică ferm modul în care Guvernul a ales să implementeze această reorganizare, considerând că măsura a fost luată „fără dialog real cu dascălii, fără consultare publică și fără viziune pe termen lung”.
„Nu e vorba doar de cifre reci sau de articole de lege. Vorbim despre comunități întregi bulversate, cadre didactice umilite și părinți obligați să își trimită copiii mai departe de casă, într-un sistem care deja scârțâie din toate încheieturile”, a subliniat Grosu.
Interpelarea vine în contextul în care peste 30.000 de profesori sunt așteptați să protesteze pe 8 septembrie, în prima zi de școală, într-o mobilizare sindicală fără precedent în ultimii ani. Aproximativ 80% dintre cadrele didactice participă la grevă sub diverse forme – de la marșuri în stradă până la refuzul de a preda în clase, inspirându-se din modelul protestelor magistraților.
„Vedem o revoltă legitimă. Profesorii au ales să fie prezenți la școală, dar să nu predea. Un gest simbolic, dar profund. Așa arată dezastrul din sistem și e semnalul că răbdarea a ajuns la limită”, a adăugat deputata AUR.
Impact social masiv: „Școli fără festivități, părinți care își țin copiii acasă”
Consecințele reorganizării nu s-au lăsat așteptate. În multe unități școlare, festivitățile de deschidere a anului au fost anulate sau amânate, iar părinții au fost sfătuiți să-și țină copiii acasă în prima zi.
„Această confuzie generalizată este rezultatul unei reforme grăbite, făcute pe genunchi. În loc să fie un moment de bucurie și început, începutul anului școlar s-a transformat într-un episod de criză”, a afirmat Veronica Grosu.
Aceasta a reiterat că AUR va susține toate demersurile prin care școala românească poate redeveni un spațiu de formare, demnitate și viitor. „Reforma nu se face cu tăieri și comasări, ci cu investiție, respect și responsabilitate”, a spus, în încheiere, Veronica Grosu.