Economie

IAR 99: Incompetența politicienilor pune în pericol modernizarea avioanelor de antrenament. Sindicaliştii de la Avioane Craiova cer ministrului Moșteanu să intervină

Modernizarea avioanelor de antrenament IAR 99, vitală pentru pregătirea piloților care operează F-16, este blocată din cauza unei serii de întârzieri, generate nu de Avioane Craiova, ci de incompetența și sabotajul sistemic tolerat de autorități. Sindicatul din companie atrage atenția că proiectul riscă să fie compromis din motive externe, în timp ce guvernanții caută vinovați în locuri greșite.

Președintele Sindicatului Liber de la Avioane Craiova, Victor Peța, a cerut public intervenția ministrului Apărării, Ionuț Moșteanu, pentru a stopa penalizările absurde ce pot pune pe butuci nu doar modernizarea IAR 99, ci și capacitatea României de a menține un program propriu de pregătire militară aeriană.

„Întârzierile nu ni se pot imputa. Am trecut prin pandemie, război la graniță, haos în livrări internaționale. Suntem singurii care putem moderniza IAR 99, dar suntem amenințați cu sancțiuni care pot distruge complet compania”, avertizează Peța.


De unde au pornit problemele?

Totul a început în 2020, când au fost semnate contractele pentru modernizarea a zece aeronave. Proiectarea era responsabilitatea INCAS, iar echipamentele urmau să vină prin firma Elbit Systems din Israel.

Încă de la început, INCAS nu a reușit să livreze documentația completă, motivând lipsa de specialiști. Drept urmare, pentru restul etapelor de proiectare, a fost nevoie ca inginerii Avioane Craiova să preia complet sarcinile.

Elbit a întârziat la rândul ei, din cauza problemelor de aprovizionare cu echipamente de la Honeywell (SUA), afectate de prioritățile strategice dictate de războiul din Ucraina.


Situația actuală

  • Primele 5 avioane sunt finalizate, au acumulat peste 150 de ore de zbor, dar nu pot fi omologate fără software-ul final de la Elbit.
  • Avioanele 6 și 7 sunt aproape gata, 8 și 9 sunt în lucru avansat.
  • Softul final e așteptat pe 15 septembrie 2025, moment din care ar putea începe probele de zbor pentru livrare.
  • Al zecelea avion va rămâne la Bobocu pentru antrenamente, până la expirarea resursei de zbor.

Penalizări absurde, risc uriaș

Sindicaliștii trag un semnal de alarmă: dacă penalizările sunt aplicate, Avioane Craiova riscă falimentul. După ani în care compania a trecut de la pierderi la profit, aceste sancțiuni ar ruina nu doar contractele în derulare, ci și viitoarele parteneriate, inclusiv colaborarea strategică cu Leonardo SpA pentru dezvoltarea unui nou avion de antrenament avansat.

„Cei care ar trebui să susțină industria românească de apărare o sabotează prin lipsă de viziune și decizii birocratice. Nu noi am eșuat – ci cei care ne conduc și tolerează corupția în numele așa-ziselor parteneriate strategice”, spune liderul sindical.


Modernizarea IAR 99 este blocată nu din cauza muncitorilor sau inginerilor de la Craiova, ci din cauza incompetenței unor instituții românești, a dependenței de firme străine și a unei clase politice care nu are nici voința, nici interesul să susțină industria națională.

Sindicatul cere ferm oprirea penalizărilor și protejarea capacității strategice de apărare a României. România riscă să piardă nu doar un proiect militar, ci și un sector industrial întreg, sufocat de interese și lipsă de sprijin real.

Related Articles

Back to top button