Curierul Românesc

Ion Sterian, baronul gazelor: șeful Transgaz cu 5 secretare, 7 șoferi și o avere de milioane

Ion Sterian, directorul general al Transgaz, compania care deține monopolul transportului de gaze naturale în România, conduce nu doar o structură strategică a statului, ci și un cabinet personal care ar stârni invidia oricărui CEO din sectorul privat. Potrivit datelor oficiale, Sterian are în subordine directă cinci secretare, nouă consilieri, un specialist în PR și, nu în ultimul rând, șapte șoferi. O întreagă armată de asistenți pentru un singur om, într-o companie în care statul român deține 58,5% din acțiuni.

Iar luxul administrativ nu se oprește aici. În ultimii doi ani, cheltuielile cu personalul la Transgaz au explodat cu aproape 150 de milioane de lei. Dacă în 2022 compania cheltuia puțin peste 533 de milioane de lei, în 2024 s-a ajuns la peste 683 de milioane, potrivit bilanțurilor oficiale.

Cifrele grase ale unui stat slab

Ion Sterian este, fără îndoială, unul dintre cei mai bine plătiți directori din sectorul public. În anul 2023, veniturile sale nete au depășit 1,9 milioane de lei – adică aproape 400.000 de euro. Din această sumă:

  • 414.185 lei au reprezentat remunerația fixă netă,
  • 59.623 lei i-au revenit din zilele de concediu,
  • iar nu mai puțin de 1.440.520 lei au venit din remunerația variabilă.

Cu o asemenea „performanță”, Sterian este fără îndoială în topul celor mai bine plătiți șefi de companii de stat. Dar nu doar banii vorbesc. În declarația sa de avere apar patru imobile, inclusiv un apartament de aproape 100 mp în Emiratele Arabe Unite – o destinație de lux care nu este la îndemâna oricărui funcționar public român.

Stat în stat: Transgaz, între monopol și privilegii

Transgaz, aflată sub controlul Secretariatului General al Guvernului, operează într-un regim de monopol absolut, reglementat de ANRE. Compania nu concurează pe piață, nu vinde servicii către consumatori finali și nu inovează într-un cadru competitiv. Cu toate acestea, funcționează ca o multinațională de lux, în care creșterea bugetului de personal pare să nu aibă limite.

În acest context, pare greu de justificat de ce șeful unei instituții cu o marjă redusă de decizie economică are nevoie de cinci secretare și șapte șoferi – într-o eră în care digitalizarea și mobilitatea ar trebui să reducă aceste costuri.

Susținut de toate partidele, indiferent de guvern

Poate cel mai relevant aspect este faptul că Ion Sterian a rămas în funcție indiferent de culoarea politică a guvernului. Sprijinit deopotrivă de PSD și PNL, el a rezistat schimbărilor de la vârful puterii și pare intangibil în fața valurilor de reformă și eficientizare clamate periodic de autorități.

Cazul lui Ion Sterian ilustrează perfect discrepanța uriașă dintre discursul politic și realitatea din instituțiile controlate de stat. În timp ce se vorbește despre reformă, digitalizare și tăierea risipei, companii precum Transgaz continuă să funcționeze ca adevărate fortărețe ale privilegiilor, în care performanța este recompensată regește, iar responsabilitatea este diluată în rețele de susținere politică.

Rămâne de văzut dacă vreun guvern va avea vreodată curajul să rupă această rețea de complicități sau dacă, așa cum se întâmplă de decenii, baronii din companiile de stat vor continua să prospere pe banii contribuabililor.

Related Articles

Back to top button